logo34

Fællesskab

Det daglige og vigtige fællesskab
Målet er, at alle bidrager til, tager ansvar for og derigennem oplever, at fællesskabet er en naturlig del af skolehverdagen på Trællerupskolen. Vi ønsker bl.a. at udvikle det igennem professionelle læringsfællesskaber og fagteams.

Vi vægter fællesskabet på tværs af alderstrin højt, blandt andet ved at arbejde med venskabsklasser. Vi lægger vægt på faste traditioner f.eks. synger vi morgensang i indskolingen hver morgen og en gang om måneden er der morgensang for hele skolen

På Trællerupskolen arbejder vi med begrebet den fælles skole. Den fælles skole er en skole, hvor vi føler at her ”hører vi til”, vi oplever fællesskab med mange aldersgrupper og i flere sammenhænge end udelukkende faglige. Den fælles skole bliver med tiden til: ”Derfra min verden går”.

Vi ønsker at

• de mindre elever oplever hverdagen som tryg, både i frikvarter og fritid, men også i undervisning.
  • de større elever udviser ansvarsfølelse for de mindre elever.
  • man som elev både oplever rollemodeller og selv at være rollemodel.
  • vi gennemfører den lange liste med arrangementer og traditioner, der til sammen skaber den fælles skole.

Venskabsklasser

På Trællerupskolen har alle klasser venskabsklasser, hvor de flere gange om året samarbejder om sociale og faglige aktiviteter. Målet er at skabe trivsel, tryghed og sammenhold mellem alle skolens elever.