Relationel genklang

Vi har som skole et mål, ønske, en ambition og et ansvar for at udvikle og skabe faglig substans for relationel genklang hos hver enkelt elev.
Vi har et mål om, at udvikle kompetencer hos alle medarbejdere til at give elever de oplevelser.

Vi har følgende fokusområder som understøtter denne bevægelse:

Tæt fagligt samarbejde

To-voksentimer

Vi har i samarbejde med LU og SB besluttet at omlægge undervisning i skoleåret 22-23, således at vi arbejder med kortere skoledage og en dermed at 2/3 dele af alle vores lektioner er 2-voksentimer. Undervisning slutter seneste 14.10 i alle klasser.

Vi har skabt rammerne for et tæt samarbejde imellem lærere og pædagoger ved at sikre faste teams, forberedelsespladser i lokaler hvor fagligheder er blandet.

Parallellagt undervisning

Vi arbejder med parallellagt undervisning, således at lærere, pædagoger og elever kan samarbejde på årgange og skabe nye faglige og sociale fællesskaber. De årgange hvor der kun er en klasse er der parallelagt imellem årgange eks. i 0.-1. kl og 2.-3 kl. Det betyder at holddeling også prioriteres her.

Inklusionsvejledere

Vi har 3 LKT/Inklusionsvejledere ansat. Denne ressource samarbejder med lærere og
De har indsatser hos enkelte elever, grupper og klasse i en ofte forebyggende ramme.

Vejlederen samarbejder med lærerne og pædagoger om målrettet at udvikle en pædagogisk praksis, der fremmer inkluderende pædagogik og dannelsen af inkluderende læringsmiljøer og fællesskaber med fokus på udvikling af det pædagogiske og didaktiske arbejde inden for almen- området.
Vejlederne skal i samarbejde med ledelsen tilrettelægge processer og tværfagligt arbejde på skolen, hvor den inkluderende og anerkendende praksis indgår i de mål, der bliver sat for det pædagogiske arbejde i skolen.

Co-teachingforløb

Co-teaching er en undervisningsmetode, der er kendetegnet ved, at to fagprofessionelle med forskellige kompetencer planlægger, gennemfører og evaluerer undervisning sammen.

Co-teaching som indsats er målrettet hele klassen og kan med fordel prioriteres i klasser, hvor forskelligheden i elevgruppen - socialt og fagligt - er størst. Der er i samarbejdet mellem de to fagprofessionelle fokus på at skabe en inkluderende pædagogisk praksis, der imødekommer elevernes forskellige forudsætninger og behov og på den led understøtter bedre deltagelsesmuligheder for alle i klassen.

Det er et centralt kendetegn ved det co-teachende samarbejde, at de fagprofessionelle indgår i undervisningen med skiftende roller, der åbner mulighed for at etablere forskellige samarbejdsstrukturer. Der skelnes ofte mellem seks specifikke strukturer, som er illustreret i figuren nedenfor. De seks strukturer giver eleverne forskellige muligheder for fagligt og socialt at deltage i undervisningen.

Vi har 4 vejleder, der har ansvaret for at igangsætte og udvikle forløb på alle årgange.

Ordblindehandleplan

Handleplan for ordblinde elever på Trællerupskolen