Digital Politik

Digital politik i Klub 23

Computerspil, digitale og sociale medier er en vigtig del af børn og unges hverdag. Derfor er vi som klub og fritidstilbud også nødt til at forholde os til denne med en både sund og kritisk tilgang. Det første alle elever gør efter endt skoledag er at tage telefonen frem og tjekke diverse sociale profiler og fællesskaber samt beskeder fra venner og forældre.

Derfor har vi i klubben valgt at imødekomme denne tendens, i stedet for at modarbejde den. Den digitale dannelse og viden om hvordan man begår sig socialt på nettet og i chatforum er en stor del af børnenes dagligdag, og derfor vil vi gerne stå på sidelinjen med støtte og guidning.

Vi vil styrke børnenes kompetencer i brugen af de digitale og sociale medier. Vi ønsker ligeledes at styre rammerne omkring computerspilsaktiviteter i klubben. På denne måde vælger vi at præge vores medlemmer via det sociale ved det at spille computerspil men også indholdet i spillene og på internettet. PEGI er et fælles europæisk aldersmærkningssystem, som har til opgave at vurdere computerspil og aldersgrænser i 16 europæiske lande herunder Danmark.

PEGI’s aldersvejledning er vejledende, derfor har vi valgt at vurdere hvert enkelt spil, som kan spilles i klubben. Vi mener, at vi med vores kendskab til spillene og børnene i klubben kan vurdere, hvilke spil der er relevante for vores medlemmer og ikke.  Det er en vurdering, der er enighed om i SFO2 tilbuddene i Lejre kommune.

For os giver det ikke mening at tilbyde spil til +15 år til 10 årige, men vi kan godt se meningen med at støtte op om fællesskabet ved at lade 11 årige spille et spil, hvor aldersvejledningen er +12.

Vi har en lukket Instagram-gruppe kaldet ”trællerupklub”.  Her lægger vi billeder op af dagligdagen, kolonier og aftenklub og ture ud af

huset. Du kan anmode om at blive medlem på appen. Når du anmoder om medlemskab, accepterer du samtidig, at der lægges billeder af dit barn i denne gruppe.
Instagram  bliver brugt med henblik på at tilgængeliggøre billeder og information om dagligdagsaktiviteter, samt information om kommende klubaftener og kolonier.